НАДРІЧНЕ - наше рідне село   
Сайт села Надрічне (до 1946 року Дрищів) Бережанського району Тернопільської області - батьківщини Митрополита Галицького та Архиєпископа Львівського - предстоятеля Української Греко-Католицької Церкви Спиридона Литвиновича (1810 - 1869)
                                            
RSS       
PDA
Авторизація

Сьогодення села

Установи села

ФК "Енергія"

Історія села

Спиридон Литвинович

Карти села

Інтернет-описи села

Випадкові фото

Хмарка тегів
 

Календар
«  Лютий 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728

Архів записів

Пошук на сайті


Пошук (google)


Наша кнопка



Статистика
Онлайн всього: 5
Гостей: 5
Користувачів: 0

Flag Counter


Швидке спілкування
200

Вітаю Вас, Гість · RSS 21 Вересень 2017, 09:39

Головна » 2017 » Лютий » 6 » Особливості становлення греко-католицького підпілля
20:03
   Особливості становлення греко-католицького підпілля
Як відомо, 1946 року на Львівському соборі була ліквідована Укра­їнська Греко-Католицька церква (далі - УГКЦ). Церква на довгі чотири десятиліття змушена була функціонувати підпільно аж до легалізації у 1989 році. Для історичної науки важливим і водночас малодослідже-ним залишається формування підпільної структури УГКЦ в умовах аре­штів, переслідувань греко-католицьких священиків, ліквідації греко-католицьких монастирів у другій половині 1940-х - першій половині 1950-х pp. Історичні дослідження, пов'язані зі становленням підпільної мережі Греко-Католицької церкви у другій половині 1940-х - першій половині 1950-х pp. дозволяють також пролити світло на особливості протидії греко-католиків релігійній політиці радянської влади у другій половині 1950-х - першій половині 1980-х років.
Таким чином, метою статті є висвітлення підпільної діяльності греко-католиків у другій половині 1940-х - першій половині 1950-х pp. як прояв протидії релігійній політиці радянської влади у західних об­ластях УРСР.
Після ліквідації УГКЦ було заборонено проведення будь-яких ре­лігійних обрядів, релігійних служб за греко-католицьким обрядом. У таких умовах греко-католицьке духовенство мусило докладати зусиль для свого збереження в підпільних умовах.
Ще до початку репресій проти Греко-Католицької церкви архієреї розуміли, що їм належить подбати про своїх наступників. Тому до по­чатку репресій, щоб церква не залишилася без ієрархів, їх призначали або висвячували таємно. Так, митрополитом И. Сліпим було висвячено 4-х екзархів, а Станіславським єпископом Г. Хомишиним до свого аре­шту висвячено 3-х єпископів-помічників. Подібна ситуація відбувалася на Закарпатті, де висвяченням єпископів займався Т. Ром-жа. Ним був висвячений єпископ О. Хіра. Він розпочав свою діяльність капеланом єпископської резиденції, одночасно виконуючи обов'язки архіваріуса.
Проте греко-католицькі архієреї були заарештовані у квітні 1945 p.; багато із них відійшли у небуття. Ще перед судовим процесом помер єпископ Г. Хомишин, напередодні 1947 р. - перемишльський єпископ И. Коциловський. В 1949 р. на засланні загинув єпископ М. Будка. Та­ким чином, кінець 1940 - початок 1950-х pp. виявився найважчим пе­ріодом в діяльності УГКЦ. Про це можна говорити тому, що легальна структура церкви була повністю зруйнована арештами, примусовим за­провадженням російського православ'я, репресіями проти нескореного духовенства.
Варто відмітити, що ніхто із чернецтва не зрікся свого попереднього змісту життя, а лише пристосував його до нових обставин. Цим можна стверджувати про наявність у західних областях України підпільної ме-режєі Українчської Греко-Католицької церкви.
Підпільні священик діяли на території поширення УГКЦ. Напри­клад, в 1949 році у селах Гриневичі, Шумляни, Жуків Бережанського району Тернопільської обл. проводив відправи "невозз єднаний" монах П. Савицький, в селах Надрічне і Урмань - В. Пришляк, в с. Пліхів і Краснопущани - монах Криницький. Православні священи­ки у кінці 1940 - на початку 1950-х pp. вказували на те, що в селах, де розташовані їх парафії, часто приходять проводити греко-католицькі богослужіння "невозз єднані" священики. Так, православний священик І. Мороко із с. Нижбірки Гусятинського р-ну Тернопільської обл. вказу­вав, що в с. Васильків із Чорткова приходять священики Коржинський і Павлик. В Бережанському районі (Тернопільська обл.) також про­водили богослужіння і відправи в помешканнях невозз'єднані греко-католицькі священики. Всього ж, за даними П. Пруселіса, на 1 липня 1950 року в області залишилося 11 підпільно діючих священи­ків.

Із наукової статті викладача кафедри релігієзнавства національного університету "Острозька академія" Романа Юрійовича БОЙКА "Особливості становлення греко-католицького підпілля у другій половині 1940-Х - першій половині 1950 рр."

Повний текст наукової роботи доступний за адресою:
Категорія: Історія | Переглядів: 71 | Додав: NADRICHNE | Теги: Історія, церква | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
avatar


Безкоштовний каталог сайтів Каталог MyList.com.ua Каталог україномовних сайтів Україна онлайн LogUA-Сервіс статистики та рейтинг україномовних сайтів. Топ сайтів України. Каталог
сайтів України Каталог веб ресурсів Тернопільщини
При будь-якому використанні матеріалів сайту активне посилання на сайт є обов' язковим!

Всі права захищені © 2012-2017   NADRICHNE.ORG.UA   NADRICHNE.AT.UA